Marketingowe badania opakowań

Marta Woźniak / styczeń 2019

Badania marketingowe opakowań to złożony proces wymagający praktycznej wiedzy, zarówno na etapie przygotowywania, przeprowadzania, jak i interpretowania wyników.

Źle przeprowadzone badanie może skutkować nieprecyzyjnymi danymi, które w konsekwencji przełożą się na błędne decyzje.

 

 

 

Zakres produktów w danej kategorii stale się zwiększa, a na półkach sklepowych toczy się coraz większa walka o uwagę konsumentów. Rozległy wachlarz towarów w jednej kategorii powoduje, że klienci stoją przed trudnym wyborem, a jednocześnie są coraz bardziej zajęci i zabiegani. Według badań aż 70% decyzji zakupowych jest podejmowanych impulsywnie, pod wpływem chwili. Stojąc przed półką sklepową, klienci na ocenę produktu poświęcają zaledwie siedem sekund, dlatego najczęściej wybierane są marki znane konsumentom, które zdążyły wzbudzić wśród nich zaufanie. Opakowanie w procesie budowania rozpoznawalności marki ma znaczenie strategiczne. Szacuje się, że ma ono wpływ na 1/3 decyzji zakupowych. Z tego powodu jego design – jako narzędzie wsparcia sprzedaży – jest coraz bardziej doceniany.

 

Design opakowania jest wytworem działalności twórczej człowieka, dlatego projektanci dążą do tego, aby efektem ich pracy było nieomal artystyczne dzieło. Jednak czy opakowanie, które jest wysoce estetyczne, równie dobrze spełnia swoje funkcje marketingowe i sprzedażowe? Odpowiednio zaprojektowane może sprzedać produkt. Trzeba jednak pamiętać, że przy wyborze projektu nie należy kierować się intuicją czy własnym poczuciem estetyki. Selekcje należy oprzeć na praktycznej wiedzy na temat konstruowania komunikacji dostosowanej do percepcji konsumentów. Aby poznać preferencje odbiorców oraz ich wrażliwość zmysłową, należy przeprowadzić marketingowe badania opakowań, które dostarczą odpowiednich danych w tym zakresie i będą wsparciem procesów decyzyjnych. Podejmowanie intuicyjnych decyzji to duże ryzyko straty i długofalowych negatywnych konsekwencji.

Fragment artykułu opublikowanego w magazynie "Nowa Sprzedaż" /Zobacz więcej

 

Copyright 2019 emdico All Rigths Reserved